Laatste nieuws

In de werkplaats bij Arend Auto Nissan Houten

Onlangs ben ik te gast geweest bij onze vestiging in Houten waar ik mee mocht lopen met Patrick. Patrick is Meewerkend Voorman van de werkplaats in Houten en kon mij veel vertellen over het alledaags reilen en zeilen van de afdeling. Ik was er met een speciale reden, want ik vroeg mij af wat er zoal komt kijken bij het uitvoeren van een APK keuring. Deze jaarlijkse controle voor de auto is erg belangrijk en ik wilde met eigen ogen zien waarom. Daarom deel ik graag mijn ervaring in de werkplaats over…jawel… de APK keuring!

De APK keuring is voor veel auto’s een jaarlijks terugkerend gebeuren met uitzondering van de nieuwe auto’s die pas na een aantal jaar toe zijn aan de APK.  Een nieuwe benzine auto hoeft namelijk pas na 4 jaar voor zijn eerste APK keuring te komen. Voor een diesel is dat na 3 jaar. De APK keuring neemt in totaal zo’n 45 minuten in beslag. De gehele auto moet heel secuur gecontroleerd worden op alle onderdelen. Daarom is het van belang dat Patrick nauwkeurig te werk gaat. Patrick houdt altijd een vaste volgorde aan tijdens de APK keuring zodat hij er zeker van is dat hij niets vergeet of over het hoofd ziet. Dit werk handig en overzichtelijk.

Laten we beginnen bij het begin. Patrick pakt er een lijst bij waarop hij de kilometerstand invult en het kenteken van de auto. Daarmee begint hij elke APK keuring. Heel belangrijk is om vooraf te controleren of het chassisnummer van de auto klopt. Het chassisnummer staat in het frame van de auto gegrafeerd en zorgt ervoor dat het nummer niet te vervalsen is. Ook vindt u het chassisnummer terug op het kentekenbewijs. Vooraf aan de APK moet gecontroleerd worden of het nummer op het kentekenbewijs overeenkomt met het nummer wat in de auto gegraveerd staat. Is dit niet het geval, dan mag Patrick niet verder gaan met de keuring en moet eerst het RDW ingeschakeld worden. Dit komt nauwelijks voor maar is wel een heel belangrijk onderdeel van de keuring.

Vervolgens stapt hij in de auto en rijdt hij de auto de werkplaats binnen om te beginnen met het testen van de remmen. De auto wordt op een speciale plaat in de vloer gereden waar allereerst de voorwielen op worden getest. De grote rollen in het apparaat laten de wielen draaien en ook weer tot stilstand komen. Hier komen een aantal waardes uit en die waardes bepalen of het rem gewicht, de rem kracht en de remmen nog goed werken. Vervolgens zijn de achterwielen aan de beurt. Deze worden op dezelfde manier getest. De waardes die de computer uitleest worden genoteerd en de APK keuring gaat verder met de lichten.

Natuurlijk moet gekeken worden of de lichten werken, maar ook of ze goed zijn afgesteld. Daarvoor is een speciaal apparaat voor wat dit kan meten. O ooo de lichten zijn niet goed afgesteld, ze staan te hoog. Hier maakt Patrick een notitie van. Hij heeft het apparaat nu toch in gebruik en zorgt er direct voor dat de lichten goed worden afgesteld. Vervolgens gaan we door naar de ruitenwissers en de sproeiers. Deze horen geen strepen achter te laten. Dat is namelijk niet veilig in het verkeer. We testen de wissers en wat blijkt… er blijven vegen achter op de ruit. Dat is niet de bedoeling. Patrick maakt er een notitie van maar vervangt de ruitenwissers niet direct. De punten die uit de APK keuring naar boven komen die worden namelijk genoteerd en eerst met de klant besproken. Pas na goedkeuring van de klant kunnen de punten worden opgelost.

Een ander belangrijk punt voor de veiligheid is zijn de gordels en de deuren. Sluiten de deuren goed en werken de gordels naar behoren? Dan is het goed. Nog een laatste rondje om de auto brengt ons bij het controleren van de tankdop en de motorkap. De motorkap gaat open en Patrick controleert of er geen losse draadjes te vinden zijn, brandstoflekkages of andere onjuistheden. Dit is niet het geval en alles ziet er netjes uit. De motorkap gaat dicht en zo zit de APK erop voor het gedeelte op, om en in de auto. Maar natuurlijk moet er ook onder de auto gekeken worden. Daarvoor gaat de auto op de brug.

Vervolgens wordt onder de auto alles een voor een nagelopen. Elk schroefje, elke veer, elk buisje of slangetje worden gecontroleerd op lekkages, stevigheid en functioneren. Denk aan de stuuraandrijving, schokdempers, uitlaat, remslangen, remschijven, de banden, bandenspanning, rubbers en ga nog maar even door. Alles wordt grondig gecontroleerd. Dingen die niet goed zijn worden direct genoteerd zodat dit niet vergeten kan worden.

Tenslotte wordt de auto aangesloten aan een computer die middels een speciale software een milieumeting kan doen. Uit de meting moet blijken of de componenten die in de auto horen te zitten er ook daadwerkelijk in zitten en ook goed zijn. Dat was het laatste onderdeel van de APK keuring.

Als alle punten goed uit de keuring zijn gekomen kan de auto worden afgemeld bij het RDW. In dit geval stonden de lampen verkeerd en lieten de ruitenwissers sporen achter. De lampen zijn direct goed gezet, maar de ruitenwissers zijn niet meteen vervangen. Hiervoor is zoals gezegd overleg met de klant nodig. Als de klant akkoord geeft om de wissers te laten vervangen dan kan dit in werking worden gezet en is de auto verder in orde. De auto afmelden bij het RDW is nodig om te kunnen bewijzen dat de APK is uitgevoerd en ook goedgekeurd is. Als de auto niet is goedgekeurd en afgemeld voor de verloop van de APK datum dan mag u niet met uw auto de weg op.

En zo zijn we bij het einde gekomen van de APK keuring. Voor de uitleg van Patrick had ik wel een idee van de APK keuring maar ik wist me er ook niet alles bij voor te stellen. Daarom wil ik Patrick hartelijk danken voor de uitgebreide uitleg die ik van hem heb gekregen zodat ik voortaan weet hoe een APK keuring in zijn werk gaat en wat erbij komt kijken.

 

Groetjes,

Tessa van Berlo

Marketing Medewerkster

Arend Auto

 

Terug naar nieuwsoverzicht